Sådan får du et bedre mentalt velvære

Har du meget tankemylder? Eller oplever du, at det negative fylder for meget? Du bliver måske let irritabel? Det fysiske velvære er vigtigt, men lige så vigtigt er det, at du har det godt mentalt. Du får derfor her nogle tips til, hvordan du kan forbedre dit mentale velvære og have det godt hele vejen rundt.

Der skal ikke så meget til for at få det meget bedre mentalt. Men, det kræver nogle gode vaner, og at du er indstillet på at gøre noget aktivt for at få det bedre.

 

Sov nok og godt

 

Du har måske hørt det før. Men den er også god nok. Søvn er meget vigtigt for at fungere optimalt mentalt. Når du ikke sover nok, får kroppen ikke restitueret tilstrækkeligt. Det har betydning for dine negative tanker og dit overskud, da manglende søvn rammer den del af hjernen, hvor det positive mindset sidder. Så sørg for at komme i seng i god tid og få de timer, som du og kroppen har brug for.

 

Dyrk noget motion

 

En vigtig del af det at have et sundere mentalt velvære er motion. Motion udløser nemlig proteiner og endorfiner, som skaber en lykkefølelse. Samtidig giver det dig også et andet syn på dig selv og din krop, hvilket kun er med til at forbedre dit mentale velvære – for når du tænker godt om dig selv, har du det generelt meget bedre.

 

Tal med en psykolog

 

Det er nemt at komme ind i et negativt tankemønster. Særligt hvis du har meget om ørerne eller har noget bagvedliggende, som du trænger til at få vendt med nogen. Her kan en psykolog være til stor hjælp, da vedkommende kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du falder tilbage i negative tankemønstre. Samtidig kan det også lette din skuldre og generelt give dig mere overskud i hverdagen – til blandt andet at gøre noget godt for dig selv.

 

Så kom endeligt i gang med at søge efter psykolog Aabenraa, København, Vejle eller hvor, du hører til, så du kan få det godt igen.

 

Smil mere

 

Det er måske nemmere sagt end gjort. Men det er meget vigtigt, at du begynder at smile mere, da det automatisk smitter af på, hvordan du har det. Det skal selvfølgelig ikke være falsk, da det ikke har nogen effekt. Tænk på situationer, der gør dig glad, mennesker, du holder af eller nogle oplevelser, som virkelig ikke kan få dig til andet end at smile.

 

 

Som du kan se, skal der ikke så mange ting til for, at du får det bedre mentalt. Tag et skridt ad gangen, så du ikke gaber over for meget, eller det bliver for uoverskueligt.