Bliv den bedste version af dig selv med god søvn

Dette indhold er sponsoreret.

Du har helt sikkert hørt det før. Søvn er nødvendigt for vores velvære. En tommelfingerregel er, at 8 timers søvn er essentielt for de fleste. Dog er søvnen meget individuel, for mens nogle kan fungere med seks timers søvn, er det en realitet, at de fleste har behov for mellem 7.5 og 9 timers søvn. Og det er med god grund. Mens vi er i drømmeland, genopbygger kroppen nemlig sig selv efter en dags slid og forbereder sig på den kommende dags udfordringer.

I dette indlæg finder du ud af, hvad du selv kan gøre for at optimere din søvn, så du kan blive den bedste version af dig selv.

Sengens betydning

Det er logisk, at din seng har stor betydning for din søvn. Det gennemsnitlige menneske bruger en tredjedel af sit liv i sin seng, og derfor er det vigtigt, at din seng er god. Sengens øverste lag er topmadrassen, og netop denne er vigtig. Der findes et væld af topmadrasser på markedet. Nogle foretrækker at ligge blødt, mens andre foretrækker at ligge fastere. Men hvad skal du vælge?

Du skal sørge for, at du – blandt de mange forskellige topmadrasser – får den støtte, din krop har behov for. Det får du oftest med topmadrasser, der er lavet af latex. Nogle topmadrasser har endda kølende egenskaber, hvilket har en positiv indflydelse på din søvn. Forskere har nemlig fundet ud af, at kroppen skal afgive varme for at kunne falde i dyb søvn.

Hvad kan du selv gøre?

For at opnå den bedste søvn er der et væld af tiltag, du selv kan tage. Nu ved du allerede, at temperaturskiftet spiller en stor rolle. Du kan derfor hjælpe din krop godt på vej ved at sænke temperaturen i soveværelset.

Forskning viser, at mennesket opnår den bedste søvn ved en temperatur på 18,3 grader i rummet. Det kan umiddelbart lyde koldt, men tænk blot på, at det er, hvad din krop har behov for. Har du ikke et termometer i soveværelset, kan du bruge den tommelfingerregel, at det bare skal være en smule koldere på soveværelset end i resten af din bolig.

Søvnlængden og kvaliteten af din søvn styres til dels af din døgnrytme. Dette kaldes også for dit indre, biologiske ur. Det er naturligt for mennesket at være vågent, når det er lyst, og træt, når det er mørkt. Derfor kan du påvirke dit indre ur ved at udsætte dig for dagslys om dagen og dæmpe belysningen i dit hjem, når det er ved at være sengetid. Her er det naturligvis også vigtigt at skrue ned for din eksponering af blåt lys, som vi får fra computer-, TV- og telefonskærme.

Andre faktorer, der har en negativ indflydelse på søvnen, er:

  • alkoholindtagelse om aftenen
  • rygning
  • manglende motion
  • en stressende livsstil
  • uregelmæssige sovetider.