Sundere December

December er en måned, som det er super svært at være sund i. For det første bugner alle supermarkeder og butikker af lækkert slik og tiltrækkende julegodter, som man næsten ikke kan lade være med at blive fristet til at købe. For det andet skal man måske til en del julearrangementer ala familiemiddage på adventsaftener,  julefrokoster osv., hvor der både er en del fed mad og en masse alkohol involveret. Alt sammen noget, som mildest talt ikke er særlig godt for vores sundhed. Her kommer derfor et par tips og tricks til hvordan din December bliver en lille smule sundere.

Prioriter

Det handler ofte om at beslutte sig for nogle rammer. Det nytter ikke noget at sige til sig selv at man slet ikke må nyde nogle julelækkerier, da man så er i stor fare for at tænke “ej nu fortjener jeg noget lækkert” og så opgive hele projektet og spise løs dagen lang. Derfor kan det være en god ide at sige til sig selv, at man eksempelvis spiser sundt til morgen og middag, hvor aftensmaden så godt må være julet ala risengrød eller flæskesteg hvis det er dét der gør det til en god juletid for netop dig. Det kan også være, at det fungerer for dig at sige, at weekenderne er til julestads i lange baner, mens hverdagene holdes helt sunde. I hvert fald er det godt at sætte nogle klare rammer for sig selv, så det bliver nemmere at få noget struktur på.

50/50

Det kan være en god ide at beslutte sig for kun at spise halvdelen af det juleslik man ellers havde tænkt sig at spise. Du har måske købt en pose snebolde, som du bare glæder dig til at spise i sofaen i aften. Men prøv så at sige til dig selv, at du kun spiser halvdelen af posen. Så får du stadig lov til at nyde uden at det løber løbsk. Lav eventuelt nogle grøntsagsstave med skyrdip eller nogle sunde daddelkugler som erstatning for resten af de søde sager.

Sunde alternativer

Der findes en masse sunde alternativer til både julegodter og julemad. Se eksempelvis her for sunde julesnacks. Når det kommer til julemad er det altid et godt trick at lave en god lækker salat til, og fylde halvdelen af tallerkenen med salat. Så bliver du mæt inden du når at smovse alt for mange kartofler med sovs!

2 thoughts on “Sundere December

  • november 30, 2016 at 9:24 am
    Permalink

    Tak for gode tips! Skal helt sikkert prøve at prioritere.. Men der ER svært når man har børn :/

  • november 30, 2016 at 9:27 am
    Permalink

    Hej Sarah 🙂
    Det lyder dejligt! Men ja det kan være svært, når der er børn involveret. Prøv eventuelt med de sunde daddelkugler. Det er også sjovt for børnis at være med til at lave. Held og lykke, og god jul.

Comments are closed.