Sådan får du mere energi

Dagene på f.eks. arbejdet bliver lange hvis man ikke føler, at man har noget energi, og det eneste man kan tænke på er at komme i seng når det endelig er blevet aften igen – og det er da en trist måde at leve på. Hvis du ofte føler dig uoplagt og tom for energi, så er der en hel del forskellige ting du kan gøre for at øge dit energiniveau og dermed din livsglæde.

Søvn

Det vigtigste punkt er selvsagt søvnen. Det er uhyre vigtigt at få en ordentlig nattesøvn både kvalitet– og kvantitetsmæssigt. Det kan være svært at afgøre hvad det præcis er, der gør at man har en dårlig nattesøvn, men der er flere ting man kan prøve af for at optimere søvnen. Blandt andet er det en god ide, at slukke alle skærme (mobiler, TV etc.) en time inden man skal sove. Det får øjne og sind til at slappe af, og gør det lettere at falde i søvn. Hvis du har udprægede søvnproblemer kan du prøve at drikke en kop Baldrian te inden sengetid. Baldrian beroliger nervesystemet og får din krop til at slappe af. Kamille kan også gøre det i nødstilfælde.

Måltider

Hvis du gerne vil have mere energi, er det vigtigt at optimere din kost, så din krop ikke løber tør for “brændstof” og dermed energi. Det optimale er at spise tre hovedmåltider og to mellemmåltider hver dag. Hvert måltid skal helst indeholde gode fedtsyrer og proteiner, men også kulhydrater for at holde kroppen igang.

Vitaminer

Vitaminer er vigtige i forhold til vores energiniveau. Sørg for at få masser af vitaminer og mineraler gennem frugt og grønt, og suppler eventuelt med en god vitaminpille eller kosttilskud der er tilpasset netop det du mangler. D-vitamin er også vigtigt for energien, og det får du ved at opholde dig i solen en halv time dagligt. Hvis du er længere tid i solen, så husk solcreme! 🙂