Bækkenbund: Træning styrker dit generelle velvære

Det er vigtigt for kvinder løbende at træne og styrke deres underliv for at lindre eller forebygge ting som smerte ved samleje, problemer med urin og afføring eller at underlivet falder ned. Træning af bækkenbundsmusklen er for nogle en overset for form træning, selvom den er essentiel for kvinder. Det er heldigvis aldrig for sent at gå i gang. Se, hvordan du træner dig til en sund bækkenbund.

Hvad er træning af underlivet?

Når du som kvinde træner dit underliv, foregår dette ved hjælp af knibeøvelser, der styrker din bækkenbund. Knibeøvelser kan laves på flere forskellige måder og i forskellige tempi. Hvis man ikke er vant til træning af sin bækkenbundsmuskel, er det vigtigt at starte stille og roligt ud og over tid øge antal og omfang af sine knibeøvelser. Knibeøvelserne skal dog allerhelst foregå dagligt eller som minimum 3 gange om ugen.

At finde sin bækkenbundsmuskel

Hvis man ikke vant til at træne sin bækkenbund, kan det være, at man først skal finde ud af, hvor musklen overhovedet er, og hvordan man mærker den arbejde. Dette kan gøres ved, at du lægger dig ned og med to fingre mærker efter i din skede. Hvad sker der, når du spænder i din lukkemuskel? Hvis du kan mærke din skede trække sig sammen omkring dine fingre, er du i gang med at træne din bækkenbund. Man kan også anvende et spejl, når man først begynder at udføre træningen, så man kan holde øje med, hvad der sker med musklen, når man spænder – sådan træner du dig til en sund bækkenbund.

Hvordan foregår knibeøvelser?

Man kan lave knibeøvelser på forskellige måder. Du kan udføre træningen stående ved at stå med spredte ben eller du kan sætte dig overskrævs på en stol. Du kan ligeledes lave knibeøvelser på gulvet eller i en seng. Træningen kan tilpasses og øges løbende, når du vænner dig til at arbejde med din bækkenbensmusklen på denne nye måde. Det er som med alt andet træning vigtigt at gå stille og roligt frem og ikke overanstrenge musklen, så det fører til ubehag.